Koffie met kokosolie en grasboter

Grasboter of Ghee in je koffie ?

Grasboter is gemaakt van koemelk van koeien die gras eten, in plaats van granen.
Grasboter bevat meer omega 3 vetzuren, CLA, beta caroteen, vitamine A, vitamine K, vitamine D, vitamine E en anti-oxidanten dan reguliere roomboter. CLA staat voor conjugated linoleic acid, in het Nederlands gekend als linolzuur, het is een essentieel vetzuur (dat je lichaam dus niet zelf kan aanmaken).

Indien je allergisch bent voor zuivel (lactose en caseïne) kan je kiezen voor ghee van grasgevoerde boter.

Wat is het verschil tussen ghee en roomboter?

Ghee is de Indiase versie van geklaarde boter. Tijdens de bereiding van ghee wordt boter verwarmd tot 118 graden. Al het vocht verdampt en de melksuikers krijgen een vaste vorm, en wordt verwijderd. Er blijft dan puur botervet over met een nootachtige smaak. Op kamertemperatuur is ghee echter opnieuw in vaste vorm.

Roomboter bestaat uit afgeroomd melkvet (room) en een beetje water.
Als er grasboter op de verpakking staat, is die gemaakt met uit de periode dat de koeien in de wei lopen en vers gras eten.

Het grootste verschil in gebruiksmogelijkheden tussen ghee en roomboter is het verhittingsproces.
Boter verbrandt bij reeds 130 graden, ghee pas bij 250 graden.
Dit betekent dat ghee minder snel zwart wordt in de pan en daarom geschikt is om mee te wokken of vlees heet aan te braden.

Kokosolie of MCT olie in koffie ?

MCT’s (Medium Chain Triglycerides) zijn middellange vetzuurketens.
Dit zijn vetzuren die worden gewonnen uit kokosnootolie en/of palmolie.
Hoe korter de keten, hoe makkelijker je lichaam deze kan opnemen en omzetten in ketonen.
Ketonen zijn kleine moleculen die je hersenen gebruiken als brandstof.

Idealiter gebruik je de C8 MCT olie, omdat die de beste combinatie is van smaak en opnamesnelheid.
Als je dit echter niet direct kan vinden, dan is kokosolie (dat voor +/-75 % uit MCT olie bestaat) een vlot verkrijgbaar alternatief, hoewel het iets trager wordt omgezet in brandstof.